roiter |
Wysłany: Wto 1:32, 02 Mar 2010 Temat postu: Przenoszenie formatów |
|
Przenoszenie formatów
Podstawowym problemem Archicada jest niemożliwość poprawnego eksportu rysunku do pliku rastrowego (jpg, tif...). Co prawda istnieje opcja "save as..." gdzie można wybrać np. format jpg, ale eksportowany obrazek jest małej rozdzielczości. Sprawdza się to jedynie przy małych projektach. Można próbować przybliżać rzut lub zmieniać skale i dopiero zapisywać do jpga, co podwyższy rozdzielczość. Możliwe jest też zaznaczenie rzutu, skopiowanie (edit/copy) i wklejenie go do programu graficznego - tu także w zależności od przybliżenia rzutu uzyskujemy odpowiednią rozdzielczość. Należy jednak pamiętać, że przy dużym obszarze projektu nie jest w Archicadzie możliwy eksport rysunku do jpga w dobrej jakości. Jedyną znaną mi metodą jest użycie programu PlotMaker.
Archicad - Photoshop (zapisanie do jpg)
Rysunek z Archicada zapisujemy w formacie *.pmk. Otwieramy program PlotMaker (program jest w 'program files' w katalogu Archicada). W PlotMakerze nie tworzymy nowego dokumentu ani nic nie importujemy tylko wybieramy 'Open...' i wskazujemy nasz plik *.pmk (nie zapomnijmy przy szukaniu naszego pliku 'pliki typu' ustawić na all file'). Po otwarciu możemy jeszcze pozmieniać typy wypełnienia (options/display options/fills, tu możemy ustawić wektorowe wypełnianie 'all to vectorial hatching') czy kolory i grubości piór (options/drawing pens...). Następnie zapisujemy 'save as...' jako plik *.eps. Gdy nie zmieniamy skali pozostaje ona taka jak była w projekcie.
Taki plik możemy teraz otworzyć w większości programów graficznych z zachowaniem skali i dużej rozdzielczości, czcionki i kolory nie powinny się zmienić.
Archicad - Corel
Żeby przenieść rysunek Archicada do Corela postępujemy podobnie jak wyżej korzystając z PlotMakera do stworzenia pliku *.eps. Otwieramy Corela i nie wybieramy nowego rysunku ani nic nie importujemy tylko otwieram 'open...' nasz plik *.eps (nie zapomnijmy przy szukaniu naszego pliku, 'pliki typu' ustawić na 'all file') dajemy ok, opcja importuj tekst jako tekst pozostaje zaznaczona. Tak otworzony rysunek ma zachowaną skale i jest przekształcony na rysunek wektory. Możemy teraz modyfikować go dalej, rozłączać grupy obiektów i edytować je do woli. Zaznaczając wszystko i zmieniając czcionkę, lub grubość linii zmienimy je dla całego rysunku. Chcą wkleić na plansze następny rysunek musimy najpierw tak samo go otworzyć a dopiero potem skopiować na wspólny rysunek.
Po stworzeniu efektownej planszy, jeżeli nie drukujemy u siebie to zapisujemy plik jako corelowski *.cdr (format akceptowany przez większość punktów drukujących) lub eksportujemy np. do *.jpg (file/eksport). Przy eksportowaniu do jpga, najlepiej ustawić rozdzielczość nie niższą niż 200dpi, kolory RGB. Gdyby program podczas eksportu się zawieszał oznacza, że mamy za słaby sprzęt do udźwignięcia naszych plansz. Możemy wtedy: zmniejszyć ilość dpi podczas eksportu lub okroić plansze (jeżeli wklejaliśmy dodatkowo jakieś obrazki, rendery to powyrzucać je - potem będzie je można dokleić w dowolnym programie graficznym) lub eksportować fragmentami, kadrując w Corelu po fragmencie. Wyjściowy plik jpg może mieć lekko zmienione barwy a czernie zawsze blakną. Proponuje więc zawsze gotowy jpg przerzucić przez jakiś program graficzny podbijając poziomy, nasycenie, szczególnie gdy chcemy osiągnąć głęboką czerń.
Archicad - Art-lantis
Dla tych, którym nie wystarcza jakość renderu Archicada i chcą dokładnie i szybko nałożyć tekstury, mogą przerzucić bryłę projektu do Art-lantisa.
W Archicadzie otwieramy okno 3d i dopiero spod niego zapisujemy 'save as...' do pliku *.atl. W Art-lantisie otwieramy plik poleceniem 'file/open...' i możemy już tworzyć wizualizacje czy animacje.
Archicad - 3dMax
Dla tych, którym nie wystarcza jakość renderu Art-lantisa i mają trochę więcej czasu, mogą przerzucić bryłę projektu do 3d studio max/viz.
W Archicadzie otwieramy okno 3d i dopiero spod niego zapisujemy 'save as...' do pliku *.3ds. W 3dStudio nie otwieramy ani nie wklejamy pliku, tylko dajemy 'insert/3D studio...'. Pojawiają się jednak problemy z materiałami i skalą - co nie jest raczej dużą barierą. Pozostaje więc nałożenie tekstur i zabawa ze światłem.
3dMax - Archicad
Dla tych, którym nie wystarczają biblioteki Archicada i czują ułomność tego programu w dziedzinie modelowania 3d, mogą stworzyć własne obiekty w 3D Studio i przenieść je do Archicada. Po stworzeniu obiektu w 3D Studio eksportujemy go do *.3ds 'file/eksport'. Będzie nam jeszcze potrzebny program zoom GDL (do pobrania demo na stronie zobacz ale to już nam wystarczy lub poszukajcie darmowej próbki przez google). Otwieramy w Zoom GDL nasz plik *.3ds 'file/open...'. Wszystkie komunikaty akceptujemy i zapisujemy go jako *.gsm 'file/save as...' i ok.
Wchodzimy do Archicada dajemy 'obiect tool' (krzesełko), następnie na górze 'Load Other Object.../from file dialog box...' i wskazujemy na dysku nasz plik *.gsm.
3dMax - Art-lantis
A jeżeli wymodelowaliście coś ciekawego w 3D Studio a nie macie czasu na ustawianie tekstur, światła i czekanie na wizualizacje to proponuje renderować w Art-lantisie. Po stworzeniu obiektu w 3D Studio eksportujemy go do *.3ds 'file/eksport'. Art-lantis bez problemu czyta format 3ds. Otwieramy plik 'file/open' i wybieramy naszego 3ds.
Źródło: architekci.pl |
|